38
Kontrola dostępu

Wyjaśniamy, za co odpowiada kontrola dostępu i dlaczego warto wybrać elektroniczne systemy kontroli dostępu.

System kontroli dostępu ma za zadanie ograniczenie dostępu nieuprawnionych użytkowników do określonych stref i zapewnienie dostępu do stref chronionych dla użytkowników uprawnionych. Każdy system składa się przynajmniej z dwóch rodzajów urządzeń. Są to:

  • urządzenia wejściowe decydujące o udostępnieniu chronionych stref (szyfratory, czytniki kart, skanery),
  • urządzenia wyjściowe realizujące to udostępnianie (rygle elektromagnetyczne, zamki elektryczne, bramki, szlabany).

Za pomocą oprogramowania operator systemu może szybko nadawać i zmieniać uprawnienia poszczególnym osobom.

Jakie zadanie spełnia kontrola dostępu?

Podstawowe zadanie systemu kontroli dostępu to niedopuszczenie do chronionych stref osób niemających odpowiednich uprawnień. System redukuje więc ryzyko strat związanych z kradzieżą mienia lub informacji oraz zwiększa bezpieczeństwo osób przebywających na terenie zabezpieczanego obiektu. W firmach kontrola dostępu uniemożliwia również niekontrolowane opuszczanie stanowiska pracy przez pracowników. Ponadto dzięki rejestracji czasu wchodzenia i wychodzenia z firmy można już stosunkowo łatwo zrealizować system rejestracji czasu pracy. To już tylko kwestia odpowiedniego oprogramowania i spraw organizacyjnych.

Jakie są wady kontroli dostępu za pomocą zamków i kluczy?

kontrola dostępu

Dostęp do budynków, całych stref w tych budynkach, czy też konkretnych pomieszczeń tradycyjnie kontroluje się za pomocą zamków i kluczy. Taka kontrola dostępu ma jednak kilka wad:

  • w przypadku korzystania z jednego wejścia przez wiele osób komplikuje się kontrolowanie dostępu do kluczy,
  • w przypadku zgubienia klucza najczęściej należy wymienić wkładkę bębenkową wraz ze wszystkimi wydanymi kluczami bądź cały zamek do drzwi (w końcu nie wiadomo, czy klucz nie został skradziony lub znaleziony przez niepowołaną osobę),
  • w przypadku zwolnienia się pracownika należy w zasadzie postąpić jak wyżej – nawet jeżeli pracownik zwróci klucz (klucz dorobić jest bardzo łatwo),
  • w przypadku osoby mającej dostęp do wielu pomieszczeń najczęściej pojawia się konieczność noszenia pęku kluczy.

W przeszłości kontrolą dostępu zajmowali się specjalnie przeszkoleni pracownicy, tacy jak portierzy, ochroniarze czy stewardzi, odpowiadający za zabezpieczanie określonych punktów dostępu. Identyfikowali oni osoby, które chciały wejść do budynku/lokalu, a następnie na podstawie wcześniej zdefiniowanych kryteriów decydowali, czy mogą one wejść na teren danego obiektu. Obecnie stosowane są znacznie wygodniejsze rozwiązania.

Czym są elektroniczne systemy kontroli dostępu?

kontrola dostępu

Elektroniczna kontrola dostępu obejmuje systemy, w których funkcję poświadczeń pełnią odpowiednio zaprogramowane klucze mechatroniczne, karty zbliżeniowe, opaski/breloki RFID, smartwatche i smartfony. Umożliwiają one sterowanie pracą zamków/wkładek elektronicznych, czytników uwierzytelniających itp. Zarządzający systemem administrator posiada wgląd w sytuację na poszczególnych drzwiach w czasie rzeczywistym, a dodatkowo posiada także dostęp do pełnej historii zdarzeń.

  • KOD
  • KARTA/PASTYLKA/ TAG
  • LINIE PAPILARNE
  • SIATKÓWKA OKA
  • SMARTFON – APK/NFC
  1. RCP – rejestracja czasu pracy
  2. Wideo domofony
  3. Sieć LAN
  4. Automatyka
    • Bramy automatyczne
    • Szlabany parkingowe
    • Bramki stadionowe
    • Tripody

Inne usługi

    Zaufaj naszemu doświadczeniu i razem zbudujmy coś wyjątkowego!

    Interesują Cię nasze usługi? Jeśli tak, to skontaktuj się z nami już teraz! Wypełnij krótki formularz, a my chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i przedstawimy szczegóły oferty!

    KALKULATOR CEN USŁUG